Wpływ reklamy na najmłodszych
Od kilkudziesięciu lat obserwujemy stały wzrost liczby osób z nadwagą i otyłością. Tendencja ta dotyczy również dzieci i młodzieży. Jednym z czynników, które wpływają na powstawanie problemów z masą ciała są czynniki środowiskowe. Warto zwrócić uwagę na znaczącą rolę mediów w powstawaniu nadwagi i otyłości u dzieci.
Obecnie dzieci korzystają z różnego rodzaju mediów i spędzają większość czasu przed komputerem czy telewizorem. Jest to ok 4-5 godzin dziennie, co powoduje, że zazwyczaj, zaraz po spaniu jest to najdłuższa aktywność w ciągu dnia. Nawet najmłodsi w wieku przedszkolnym spędzają więcej czasu przed monitora lub ekranem telewizora niż bawiąc się na podwórku. W wyniku ciągłego dostępu do reklam dzieci wykazują bardzo duże zainteresowanie produktami typu słodycze, chipsy, słodzone napoje gazowane.
Badania pokazują, że istnieje związek pomiędzy liczbą reklam niezdrowej żywności w środkach masowego przekazu i wzrastającą liczbą otyłych dzieci.
Dziewczynki i chłopcy poniżej 6 roku życia nie odróżniają polecania od reklamowania, a dzieci 8- letnie nie rozumieją jeszcze koncepcji reklamy. Dlatego reklama kierowana do dzieci w wieku szkolnym ma bardzo duże szanse na odniesienie sukcesu, zwłaszcza, że przekaz płynący z reklamy w bardzo prosty sposób trafia do nich i pozostaje w pamięci.
Wielu rodziców dokonuje zakupów pod wpływem dzieci, które swoje wybory kształtują na podstawie widzianych reklam. Niejednokrotnie dzieci potrafią skutecznie nakłonić dorosłych do kupienia tego, czego pragną. To pośrednie (poprzez dzieci) działanie na konsumentów - dorosłych jest świadomym zamierzeniem reklamodawców. Dzieci w tym układzie traktowane są jako narzędzia dla osiągnięcia zysku.
Nimm 2. Łakocie i witaminy
Reklama cukierków Nimm 2, w których głos lektora komunikuje:
„Jeżeli ze wszystkich rzeczy na świecie Twoje dziecko najbardziej kocha cukierki, a ty na całym świecie najbardziej kochasz swoje dziecko, daj mu NIMM 2, cukierki z prawdziwym sokiem owocowym, które Twoje dziecko uwielbia i z witaminami, których potrzebuje. NIMM 2 - łakocie i witaminy.”
Reklama skierowana zarówno do dzieci jak i do rodziców. Negatywny wpływ tej reklamy na dzieci to sugerowanie, że kolorowe i słodkie cukierki są produktem zdrowym i pełnowartościowym, ponieważ zawierają witaminy. Dzieci kojarzą spożywanie witamin z korzyściami dla zdrowia, dlatego rodzice powinni im kupować takie cukierki.
Natomiast negatywny wpływ na rodziców wiąże się z nawoływaniem reklamy do uczuć rodzicielskich. Rodzice chcąc zapewnić swoim dzieciom to co najlepsze, mogą być podatni na zakup takiego produktu. Nawet jeśli wiedzą o negatywnych skutkach spożywania słodyczy, mogą ulec wrażeniu, że zawartość witamin i soków owocowych czyni ten produkt zdrowszym. Ilość witamin zawarta w tych cukierkach sprawia, że cukierki te mogą uzupełniać niedobory witaminowe, jednak spożycie ich w nieodpowiedniej ilości, zwłaszcza w przypadku dzieci w sposób nadmierny i niekontrolowany może doprowadzić do przekroczenia obowiązujący norm ich dziennego spożycia. Najistotniejsze jest jednak, aby dzieci nie spożywały cukierków zamiast owoców i warzyw, które są cennym źródłem witamin. Należy również pamiętać, że nadmierne spożywanie słodyczy prowadzi do próchnicy czy otyłości. To jeden z wielu przykładów reklam jakie są kierowane do dzieci i rodziców.
Niestety jest to częsta praktyka producentów żywności. Na pewno należy wprowadzić ograniczenia w kierowaniu reklamy w stronę dzieci oraz wykształcić u nich postawę krytyczną, która pozwoli im zrozumieć charakter i cel reklamy, dzięki czemu nie będą na nią tak podatne.
mgr inż. Paulina Tortyna
Dietetyk
Przeczytaj także: Elementy psychologii w żywieniu niemowląt i małych dzieci