banner

Nienasycone Kwasy Tłuszczowe Omega-3 a żywienie dzieci

Autor: Magdalena Kot

Powszechnie wiadomo już, że kwasy tłuszczowe omega-3 pełnią szczególnie pozytywną rolę w rozwoju mózgu, prawidłowego widzenia oraz wspierania procesów uczenia się dzieci w wieku szkolnym.

Kwasy omega-3 nie są produkowane przez nasz organizm, w związku z czym muszą być regularnie dostarczone z dietą. Kwas ALA jest dostarczany z produktami pochodzenia roślinnego. Możemy go znaleźć w oleju rzepakowym, siemieniu lnianym, orzechach, migdałach, pestkach dyni, ziarnach sojowych i tofu, warzyw o ciemnozielonych liściach. Jest on prekursorem kwasów EPA i DHA, które możemy również pozyskać z innych źródeł takich jak ryby - śledzie, makrela, sardynki, łosoś, owoce morza. Dobrym źródłem kwasów omega-3 są również jaja i mięso z chowu organicznego, bazującego na wypasie naturalnym zielonych łąk.

Z uwagi na to, że kwasy omega-3 wspierają pracę mózgu przez całe życie rozwojowe człowieka, badania kognitywne zdrowych dzieci w wieku szkolnym przyniosły nam wgląd w proces zdobywania wiedzy o świecie i w sposób jaki możemy wspierać ten proces odpowiednio zbilansowaną dietą, w której stałe miejsce mają źródła kwasów omega-3. Każdy z nas powinien spożywać dwie porcje ryb w tygodniu, gdzie jedna powinna być z tych bogatych w kwasy omega- 3. Dla dzieci w wieku szkolnym jedna porcja to ½ - 1 małego fileta.

Poprawa funkcji immunologicznych, lepsza pamięć, szybszy proces zapamiętywania i rozumienia materiału lekcyjnego, większe bogactwo słownictwa i łatwość wypowiadania się. Wszystkie te parametry znacznie poprawiły się u dzieci, których dieta wzbogacona była w produkty zawierające kwasy omega-3.

Przeprowadzone zostały również badania w grupie dzieci z ADHD i osobno w grupie dzieci z Autyzmem. ADHD ( Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi ) dotyczy około 8% dzieci w wieku szkolnym. Badania w tej grupie dzieci wykazały, że niższy poziom występowania omega-3 w serum krwi wiąże się z bardziej wymagającym zachowaniem dzieci i młodzieży.

Bazując na tych wynikach coraz więcej uwagi zaczęto poświęcać suplementacji omega-3 i monitorowaniu zachowań. Badania wykazały jednoznacznie zależność pomiędzy regularnym spożyciem kwasów omega-3 a poprawą zdolności czytania oraz zachowania wśród dzieci.

Suplementacja może okazać się pozytywną terapią wspierającą terapię farmakologiczną i powinna być przeprowadzona pod kontrolą lekarza lub dietetyka. Szacuje się iż powinna trwać 3-4 miesiące aby można było oszacować skalę poprawy i terapeutyczny wpływ na dziecko.

Pozytywne wyniki badań uzyskano również w grupie dzieci z Autyzmem jednakże są to zbyt małe badania, aby można było wyciągnąć jednoznaczne wnioski.

Jakkolwiek brak konkretnych dowodów na poprawę zachowania u dzieci na skutek dodatkowej suplementacji omega-3 w diecie, jednak można stwierdzić że wpływają one pozytywnie na osiągane wyniki w szkole i należy zadbać aby miały one swoje stałe miejsce w diecie. Jako zdrowa i bezpieczna interwencja przez dietoterapię, wzbogacenie diety w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 staje się obiecującą terapią wspierającą standardowe terapie lecznicze. Więcej badań jest wymaganych aby poznać, które grupy dzieci z problemami zachowawczymi wykażą najlepsze korzyści z suplementacji omega-3 i jaka dawka okaże się optymalną do uzyskania najbardziej pozytywnych wyników terapii.

inż. Magdalena Kot

Dietetyk

Przeczytaj także: Śniadania mistrzów

Kategorie

Pierwszy w Polsce kurs programowania dla dzieci, gdzie uczymy tworząc prawdziwe programy, a nie gry.
Sklep przepisy-dla-dzieci.pl
Pomysłowe prezenty dla dzieci. Sklep w Warszawie.